Thursday, May 01, 2008

Hauskaa Vappua! (Srećan 1. maj! :))

Stiglo proleće i u ovaj zabiti kraj Evrope! Čak i lišće na drveću kanda će uskoro da se pojavi! ;) Finskom behar probeharao, ja svečano pre neki dan zimsku jaknu na vrh ormara odložila, pa i štrample čak prestala da nosim! Za Fince taj behar, te štrample i to lišće može da znači samo jedno - vreme da se slavi Vappu! E sad, izveštaj koji sledi je malo dug i isrcpan (zanela se ja malo, šta reći, studentska dokonost ;)) pa ko nema vremena i živaca da čita dalje, može odmah na Vappu slike da pređe, ostali - ajmo pažnja sad:

Vappu vam je jedan veeelikiii praznik u Finkoj - karneval tako reći. Slavi se ko dobra svadba kod nas, povazdan i to dva dana: 30. april & 1. maj. Trebalo bi da bude proslava prvog maja, kao i svuda u svetu, ali dosetili se Finci pa mu prikačili jos n razloga: završetak školske godine za maturante, pa studentska zaboga tradicionalna žurka na otvorenom, pa proslava realno tek pristiglog proleća, pa najava leta... A sve to da bi bilo legitimno na tako n-tostrukim praznicnim danima piti kao smuk, nositi overalls (studentski radnički kombinezon sa prišivenim amblemima kojekakvim) i bele maturantske kapice, kititi se balonima, šarenim papirnim trakicama, maskama, perikama - poenta je izgledati sto budalastije, snabdeti se litrima alkohola i smucati se po ulicama nop-stop! ;)

Dakle, praznik jedan mnogo sladak, mnogo kulture i tradicije prosto vrca iz njega, ja doživeh nekoliko kulturoloških šokova za ova dva dana, shvatih da smo mi verovatno jedina zemlja na svetu gde studentska tradicija niti postoji, niti je ikog briga; završetak srednje škole ljudi pamte samo po stresu oko izbora haljine za drugarsko, nigde nikakve studentske istorije/tradicije/kulture, niti tradicije školstva ma koje vrste! Ničega zglave! Jad i beda! No da ne pljujem mnogo, da se vratim temi! ;)
Tradicija za Vappu dalje nalaže da se sve živo, staro i mlado, opremi kako je gore opisano i 30. aprila već oko podne otisne u grad, sa belim kapicama pod miškom. Usput se sedne u kakav parkić, baci koja kobaja na rostilj, popije koje pivce i onda kao po narudžbi u 5pm na glavni skup u organizaciji studentski unija. Tu se malo govori drže, malo hor peva, malo orkestar džez svira, a onda u 6pm neko nešto izgovori na Finskom i svi na glave te bele kapice stave i ne skidaju ih bogami do drugog maja garant! Tad na scenu stupa zilion flaša šampanjca (da da, i to u opremi pod obavezno se mora imati) i to puca i pršti na sve strane! Pa se opet pije, ali u fensi čašama, pa to prosto izgleda dostojanstveno!
Onda studenti lagano sa sve džinovskom četkicom za zube u ruci idu da peru lokalnu heroinu- statuu gole zene, valjda to svaki univerzitetski Finski grad ima, specijalno za ovu priliku isklesanu! ;) Onda joj neki kapu istu tu belu, samo veliku na glavu stave, pa drugi, malo pijaniji skaču i veru se da je skinu i time silnu slavu sebi obezbede. A onda, kud koji, zvanični program nalaže da se dalje opijaš gde ti volja i dokle ti volja, al' da kapu ne skidaš, ne do bog! ;)

A onda, za prvi maj, po pravilu bi trebalo da uraniš - podne prevariš, pa na unapred zadato brdašce se sa korpom za piknik i što više prijatelja, hrane, ića i pića uputiš. Tu se izorganizuje opet malo govora i malo se ljudi animiraju koncertima. Danas bejahu 3 vrlo dobra koncertića, srećom organizatori imali mozga pa nisu dead metalce doveli ili nedajbože finski rege koji je ovde prosto u procvatu, nego malo indie-a, malo popa i to onog retro - oličenog u slatkoj gay-friendly grupi Retropop (finci koji suumislili da su šveđani, šta će tužni). Njima čak i hrupismo u backstage - uslovno rečeno backstage hehe, predstavismo se kao silni fanovi, jer jelte znadosmo za jednu njihovu pesmu još i pre koncerta, zatražismo sa pravom po CD jer smo revnosno jedini skakutali ispred bine skoro ceo koncert. Tu se oni jadni unezgodiše, pocrveneše, pa izustiše kako tek u junu treba da im CD izađe... No, dadoše nam po bedž da ne bude da smo se za džaba tu na 10 stepeni vanjskih znojili ;) i otputiše nas, srećni ko kučići što su eto i oni stasali da budu "international celebrities" hehe. Posle zvaničnog programa nam prirediše neki studenti i jedan nezvanični - poskidaše se mrtvi pjani gol-golcijati i brdašcetom par krugova protrčaše, pa se i na binu popeše pa 'govore' održaše. Znam ja da Fincima golotinja nije strana, ali beše malo "degute" jelte gledati kako im koješta odskakuje po poljani nad ostacima hrane! Što bi moj tata mudro rekao 'ja čudnih budala'! Što bi Liša još mudrije rekao: "U Srbiji bi u svakom selu koje iole drži do sebe dobili batina, pa im ne bi više na pamet palo!"

I za kraj, evo još malo tradicije, za Vappu se tradicionalno pije Sima - piće koje se pravi od kore limuna, grožđica, melase, kvasca i šećera, blago alkoholisano, osvežavajuće, meni-sviđa ukusa! :) I jedu se uštipci (da da bukvalno uštipci, recept skoro pa ko naš, ali jedeš ih uvaljane u tonu šećera) i ovaj kolač zaaanimljivog oblika, zovu ga tippaleivät - probala ja, isto ima ukus sličan slatkom uštipku, samo su ovi uvojci tvvvrddddiii, ko grinisice neke. Pih, nije vredelo jednog i po eura, ali eto iskustva radi...

4 comments:

Anonymous said...

e vala biljo za ovaj opis praznika - skidam kapu! ne belu, studentsku, vec figurativno heheh svala ti cas vala - prikaza ti meni to raspolozenje ko da bejah s tobom ruku pod ruku (ili sto bi ti rekla barabar)! mllllogo lepo i veselo, sa sampanjcem i kapicama i trakicama i studentima, ma jednom recju EKA! E-KA moja biljo!
i naravno jos jedna recka u notesu gde belezim ludosti finaca heheheh
sto se nas tice mi se juce provedosmo ludlo! zaboravili da je 1.maj skroz pa krenuli nas troje u setnju na kej, dole na savu ispod brankovog mosta. kao prvo udarila vrucinstina kad smo usli u kola umal se ne pokuvasmo a jos ni do merkatora stigli nismo. aj otvorismo prozore, malo se razladismo, stigosmo nekako do keja - kad ne lezi vraze - nigde mesta za parkiranje. setio se svet dokoni da i on ide bas tamo gde smo i mi hteli - hiljade i hiljade ljuti doslo do reke - kolona automobila ubi boze! da zlo bude vece tu se otegla neka kobajagi trka, trce neki ljudi u dresovima pokraj nas; elem da ne duzim nekako mi nadjosmo mesto za parkiranje, ubacismo kola i brze bolje aj napolje da se setamo. kad ono ne mozes tamo gde ti oces - kica nece da nam da ruku, oce do 'jeke' da baca kamencice i prutice, vice 'buc buc'.... mi ajde setaj tamo setaj vamo za njim levo, desno ... vrucina ubi, ja gospodja se sredila za setnju pa obula nove crvene baletanke (meke ko rukavica sto bi mama rekla) a noge oticu li oticu ... naravno da su mi u roku od 15min iskocili plikovi i zuljevi .. i da se nasa slavna odiseja morala hitno zavrsiti.
elem, posle max 1h na keju potrpasmo se u kola pa nazad kuci - kica na spavanje, ja da vidam rane sa prvomajskog izleta.
eto to bi bilo to. a da, uranili smo na to desavanje nesto malo pre podne :)

Dane said...

Joj Biljo jesi banalna :). Kako nemamo studentsku tradiciju. Samo treba malo bolje da pogledas. Ne mora drzava da ti zvanicno proklamuje uzviseni i duboko smisleni dogadjaj stavljanja i trenutacnog skidanja kape sa statue. Imamo mi svasta. Npr:

-Posjetiti Menzoteku bar 5 puta ne bi li se uvjerio da to mjesto realno postoji
-Sjediti na klupicama dok te policija ne otjera svako ubogo vece
-Kuvanje gotove supice
Doduse vecina je meni vezana za zivot u Studenjaku. Neki tradiciju ne vidjese jer su bili prezauzeti bjegom od zapaljene sobe u stramplama (znaci zima bila ocigledno) :P
Ima i univerzalnih: Cekati ispred Narodnog da su upadne za dz na predstavu
A ima i fakultetsko specificnih: Sjediti u podrumu fakulteta i sladiti kafu secerom iz plastince case

Svasta bih mogao reci na temu skandinavskih obicaja al da ne duzim. Na iste te dogadjaje u Kopenhgenu ja sam odreagovao samo jednom recenicom najravnijeg tona:"Ovi ljudi imaju bijele kape"
Tako da apropo metafore o zivotu i knjizi mogu da se posluzim mudrim rijecima moje majke. U rijetkim trenutcima kad sam vidjan sa knjigom u rucu, sto udzbenikom sto beletristikom, ona bi me sjetovala:"Ma ajde, citaj to onako u preskok" :)

Slavica said...

Hehehhehehehehhehe hahahahahahahaha
a ja skidam kapu i Saji i Danetu
da pocnete vas dvoje da pisete blog obavezno, npr Blog Kicine mame :) (mogu se kladiti da bi za godinu dana Kica himself mogao preuzeti updateovanje istog :)) a Dane npr Blog za u-preskok citanje :) :)
PS: Kica rulz, ta kaze Kica, buc buc??? joooooooo
ocu jednu bebaru i jaaaaaaaaaaaaaaaaaa :) :)

biljak said...

A ja skidam kapu svima troma! :P

Blog da se pise, nego sta, Saja moze i samo slike Preslatkog Nipija da objavljuje, a Dane vala sta god da kaze ja evo prva ima u-preskok da citam redovno! :)
JUPI JUPI :)