Monday, September 15, 2008

I AMsterdam

Po drugi put, tri i po godine kasnije! :)
U međuvremenu se grad samo neznatno izmenio, a ipak mi je sad delovao daleko manje šokantno i revolucionarno. Odraslo se valjda, šta li? ;)

Red Light District je još tu: devojke u izlozima nikad lepše (i mlađe nažalost), drogirani crnci i dalje nude extazy na svakom koraku, coffeeshop-ovi dupke puni dosadnih turista, sexshopovi na svakom koraku.* E da, uveli su neke užasne ulične plastične pisoare, to je vala baš skandalozno i smrdi ko osam fuga!
Sve ostalo je manje-više kao što se i sećam. Kanala još uvek 165, kuća na vodi 2.500, mostića nad njima 1281. Fascinantno je da je razmera ukupnog broja stanovnika prema ukupnom broju bicikala a onda broju drveća 7:6:2. (Sve mi je jasno, ali zašto prebrojaše tih 220.000 stabala - e ta tajna mora da je otišla sa nekim u grob!)
A od novih iskustava: posetih muzej Ane Frank, uuuuh da te jeza uhvati... šetaš onim tavanom i gledaš one slike, pa se lepo sa suzama boriš... straobalnooo skroz, šugavi Nemci... u suvenirnici muzeja bila knjiga i na srpskom da se kupi! A onda tura brodićem po kanalima, to sam priželjkivala i prošli put da iskusim, no nekako je stalno probijalo moj dnevni budžet - od nekih 5 eura, koliko se sećam hehehe. To bilo eka, što bi rek'o Kića Preslatkića! :)
Zanimljivo je još bilo videti skrivenu crkvu na tavanu 3 zgrade, iz doba kad su protestanti bili zabranili katolicizam, pa su se stanovnici dovijali a vlada zatvarala oči i dozvoljavala da se sastaju po crkvama, za koje se spolja ne vidi da su crkve. I stvarno, za ne poverovati, spolja normalna, nakrivljena, uska amsterdamska kuća, unutra isto, sve dok ne dođeš do tavana - tamo prava crkva, sa sve ispovedaonicom, freskama i orguljama! Weird! Inače, kuće su krive jer su građene na peskovitom tlu, a uske jer je zbog prenaseljenosti i nedostatka prostora nekada bio uveden poseban porez na širinu kuće... :)

SLIKE SLIKE SLIKE SLIKE!!!

*Znate li uopšte istoriju RLD-a? Pre 700 godina Amsterdam je bio značajna luka, samim tim kraj luke se motalo n mornara željnih žena. Da bi sprečili da im žene i ćerke budu napastvovane, mudri stanovnici se dosetili da obezbede jedan deo grada, odmah kraj luke u kome će legalizovati prostituciju. Prostitutke iznajme prozor, plate porez državi, okače crven fenjer, mornar dođe, obavi posao, onda ode u crkvu da okaje grehe, pop mu kaže tarifu za taj greh, on plati i svi srećni. Država dva puta pare uzela, prostitutka malo para dala, malo dobila, mornar duplo platio. I eto kako sistem funkcioniše!

4 comments:

Anonymous said...

Biljo, treba da menjas profesiju.
Izuzetno zanimljivo pises, duhovito, a sadrzaj nije stereotip koji mozemo da vidimo i na TV-u.
Holandiju dosta verno predstavljas, otkrivajuci detalje koji ljudima u Srbiji nisu poznati.

Samo napred, s nestrpljenjem cekam naredne tekstove

Pozdrav

Dule

Anonymous said...

ma sve je to lepo i govori puno o tebi, pa jos kad se potkrepi onako lepim slikama iz tvog albuma ih .... a krijes ko guja noge slike sa kojekakvih zurki, rodjendana, internacionalnih veceri i slicno .... hm da nije jevinove galerije ne bih ni znala kako moja sestra u stvari provodi svoje studentske dane u jevropi :))) hihiiiiiii
LJUBLA do nebaaaaaaa!

biljak said...

@Dule: E pa dragi Dule, ove pohvale su mi jos tri puta draze kad su od tebe! Ako je iko iskusni Holandez, onda si to vala ti; i ako kazes da moja prica pije vodu - ma ima da pisem sad jos cesce! :)) Jedan veliki pozdrav svima u office-u! :)

@Saja: Pi bre Slajo, kako me izofira! ;) Nije da krijem, samo malo filtriram! ;))
Znas ti da sad kad se za posao/praxu u Evropi prijavljujes, prvo te izgugluju, pa isfejsbukuju, pa ti slike na pikasi pogledaju... e da zabune ne bude kad me ovako finu i krotku vide na n slika kako razobadano igram sa pivom u ruci - ja samo ove turisticke kacim! ;)) Ostale cemo uzivo, uz kaficu i pulu! :))


CMOK, ljubila vas sve ja iz dijaspore :)

Dane said...

Citajuci komentare na najgornjiji post bacih pogled opet na ovaj. Tu mi za oko zapade ova proporcija ljudi, cudi, bicikala i drveta s jednom poznatom. I pade mi na um da to ja lijepo filoloski izracunam u tri sekunde bez papira jer mi je matematika isla nekad. Hahaaha kakav je to proces bio! Dobih rjesenje da u Holandiji ima tri bicikla i da je jedno crveno i da ima mali milion ljudi, gdje je mali milion pola VELIKOG miliona :D